De dag voor een trailmarathon – deel 1

Dit jaar loop ik 7 trailmarathons en een aantal ultra’s. De dag voor zo’n trailmarathon begint een steeds vaster patroon te krijgen. Ik probeer op deze dag totaal tot rust te komen. Daarnaast wil ik me focussen op de dag die komen gaat. Hoe ziet zo’n dag eruit?

De trailmarathons beginnen in het algemeen best op tijd. En omdat ik niet zo’n vroege vogel ben kan dat best een uitdaging zijn. De dag voor het evenement sta ik alvast wat eerder op. Daarbij hou ik rekening met het feit dat je ’s morgen ook goed moet ontbijten. Er moet ongeveer 2 tot 3 uur tussen het ontbijt en de start zitten. Stel het de trailmarathon start om 9 uur dan sta ik uiterlijk om half 7 op om direct te ontbijten. De dag voor het evenement sta ik dan uiterlijk om half 8 op. En neem ik meteen een licht ontbijt.

IMG_2505

Ontbijt: vers fruit, ongebrande noten, vol vette yoghurt

Na het ontbijt trek ik meteen mijn shirt, korte broek en trailschoenen aan. Vervolgens ga ik naar de start van de trailmarathon. Even kijken hoe ik er moet geraken, waar je kunt parkeren en waar de startbewijzen opgehaald moeten worden. Vervolgens probeer ik op de starttijd van de trailmarathon het eerste deel van het parcours te lopen. Meestal loop ik de eerste 4 tot 5 kilometer van de route. Daarna loop ik weer terug en heb je dus een loopje van ongeveer 8 tot 10 kilometer gedaan.

IMG_2520.JPG

Eerst deel van de Ostmotherley Trailmarathon

Je zult je misschien afvragen waarom je de dag van te voren nog gaat lopen. Enerzijds kan je lichaam wennen aan de starttijd. Ik loop meestal ’s avonds dus het is goed om je lichaam even te laten voelen wat er gebeuren gaat. Daarnaast is het mij de afgelopen tijd opgevallen dat er aan het begin van veel trailruns opstoppingen ontstaan die best tijdrovend kunnen zijn. Als je net gestart bent dan is stilstaan of heel langzaam lopen nog niet zo zinvol. Door het parcours te verkennen kun je voor je jezelf strategie bepalen voor de eerste kilometers. Het lukt mij doorgaans om hierdoor de opstoppingen grotendeels te vermijden en dat scheelt veel tijd. Tenslotte helpt het om eventuele zenuwen in aanloop naar de start van de trailmarathon te vermijden. Je bent vertrouwt met de omgeving en de route.

De rest van de dag voor de trailmarathon deel ik in een volgende blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s